ÉVZÁRÓ
TAPASZTALATOK ÉS KÉRDÉSEK/1.
Tisztelt Olvasó, Érdeklődő Gönci Lakosság!
2024. október kezdetén ígéretet tettem Gönc lakosságának arra, hogy folyamatosan naprakész és hiteles tájékoztatást adok városunk éppen aktuális helyzetéről. Ennek az ígéretemnek írásban igyekeztem eddig is eleget tenni Gönc Város Hivatalos oldalán, most pedig elérkezett a pillanat, amikor rövid összefoglalómat is közre adhatom röpke három hónap munkájáról, tapasztalatairól.
Az alábbi összegzés a jelenlegi önkormányzat 2024. október 3. napjától jelen napig tartó időszak eseményeit mutatja be valamint azt az örökséget, melyek előbbi vezetésétől maradtak ránk, melyek következményeit természetszerűleg elsősorban nem nekünk, hanem városunk valamennyi lakójának kell viselnie. Ez alapozza ugyanis meg további munkánk irányát, tartalmát és formáját is. Minden itt közölt tény hiteles dokumentumokkal alátámasztható, megtekinthető a polgármesteri hivatal helyiségében előre egyeztetett időpontban. Hangsúlyozom, hogy semmiképpen nem célom vádaskodni, vagy bárkit vádolni, csupán tényszerűen ismertetem azokat a történéseket, melyek – remélhetőleg – pusztán oda nem figyelés, hanyagság, vagy hozzá nem értés miatt hozták városunkat az utóbbi évek során a jelenlegi problémás anyagi helyzetbe, jelentősen kockáztatva ezzel Gönc jövőjét.
Nem hallgathatom el, hogy törvényi kötelezettségem megtenni a megfelelő jogi lépéseket abban az esetben, amennyiben az szükségessé válik.
Összefoglalóm elsősorban azoknak íródott, akik a december 12 napi Közmeghallgatáson nem tudtak részt venni, így csupán hallomásból ismerhetik az ott történteket. Elnézést kérek azoktól, akik már ismerik ezeket az a tényeket.
Településünk rendkívül nehéz anyagi helyzetbe került 2024. októberére: különféle, a későbbiekben felsorolandó ügyek miatt október 1. napjáig olyan mértékű tartozás halmozódott fel az utóbbi évek során, melynek visszafizetése többszörösen meghaladja a rendelkezésünkre álló anyagi forrásokat és nagymértékben befolyásolja majd városunk 2025. évi költségvetését.
Ezen túlmenően szinte naponta érkeznek további felszólítások a régebbi tartozások (2023 -2024. év kezdete) kiegyenlítésére néhány millió forintos összegben, melyek kifizetését nem teljesítette városunk előző vezetése.
Vajon mi okozhatta a súlyos tartozások kialakulását?
Ennek megválaszolását a város lakóira bízom. Én csupán a tényeket tárom az olvasók elé.
Az ügyek nagy terjedelmére való tekintettel napi-heti részletekben közlöm majd az utóbbi három hónap alatt feltárt adatokat. Ez lehetőséget nyújt az esetlegesen felmerülő kérdések tisztázására is.
PÁLINKATERASZ
2024 október 3. napján a Magyar Államkincstár B-A-Z. Vármegyei Igazgatóságára hívattak és közölték, hogy a Pálinkaterasz pályázat kivitelezése során olyan hiányosságok merültek fel, melyek már megalapozzák a szabálytalansági eljárás, majd a visszakövetelés megindítását. Elmondták, hogy több alkalommal szólították fel hiánypótlásra városunk vezetését, de egyetlen egy alkalommal sem reagált ezekre érdemben senki. Ezt követően 2024 májusában ellenőrzést tartottak, ahol felszínre kerültek a hiányosságok az alábbiak szerint:
– melegítő konyha belső felújítása elmaradt
– parkoló kijelölése elmaradt
– termelői üzlet belső felújítása elmaradt
– az alagsori fejlesztések elmaradtak (tároló, pince, hőszigetelés)
– az akadálymentesítés hiányos;
– a közbeszerzési eljárás egy esetben elmaradt
– a hűtőkamra kialakítása elmaradt
– jelentős számú, pályázati pénzből megvásárolt, annak részét képező megvásárolt eszköz, tárgy nem található a helyszínen.
– A pályázat egyik fontos eleme, a 10 méterszer 12 méteres szabadtéri színpad jelen pillanatban nincs önkormányzatunk birtokában. A 10.899.181+ Áfa Ft értékű színpad, a barackünnep időszakában, teljesen szabálytalan módon és csupán – minden jogi alapot nélkülöző, vitatott szóbeli megállapodás alapján – a rendezvény technikai lebonyolításával megbízott vállalkozóhoz került, akinek több millió forintos követelése van önkormányzatunk felé. Az ügyben jelenleg bírósági eljárás folyik.
Kérdés: miért nem készült átlátható, jól értelmezhető megállapodás a színpad bérbe adásáról?
Miért volt lehetséges a színpad bérbeadása egy teljes egészében le nem zárt pályázat időszakában, mikor az a pályázat részét képezi?
A szabálytalansági eljárást megalapozó jegyzőkönyv szerint az elszámolások tartalmaztak ki nem fizethető tételeket is: alábbi munkák már az eredeti műszaki tartalom részét képezték, így újra nem számolhatóak el:
- irtás-, föld és sziklamunka; helyszíni beton és vasbeton munka; ácsmunkafém nyílászárók, lakatos munka; szigetelés; kőburkolat; környezetvédelmi berendezések
Vajon miért nem, vagy csupán hiányosan reagált városunk vezetése a rendszeresen érkező hiánypótlási felszólításokra?
Miért nem figyelmeztette a vezetést a fokozódó veszélyre az önkormányzat törvényességi őre?
A felsorolt szabálytalanságok, hibák és hiányosságok miatt összességében bruttó 68.843.755.- Ft tartozás visszafizetésére vagyunk kötelezettek.
Jelen pillanatban kérésünkre felfüggesztették a büntetés behajtását másfél hónapra, de csupán időt nyertünk a visszafizetésre.
A jegyzőkönyv szerinti tételes, pénzösszegekkel elszámolt hiányok, tételes dokumentáció megtekinthető a polgármesteri hivatalban előre egyeztetett időpontban.
BRUTTÓ 15 MILLIÓ forintos TARTOZÁS
2021-től (pálinkaterasz)
Megkeresett az a vállalkozó, aki a Rendezvényház bútorait, berendezési tárgyait, eszközeit szállította önkormányzatunknak. Elmondta, hogy ezen eszközök megvásárlásáért, leszállításáért kiállított számlája ellenértékét mind a mai napig nem kapta meg önkormányzatunktól. Közölte, hogy fizetési felszólítást fog kibocsátani ellenünk, majd inkasszót alkalmaz a kifizetés érdekében. Ennek jelenlegi bruttó értéke hozzávetőlegesen bruttó 15 millió forint. Ezt az összeget valószínűleg levonják majd számlánkról.
Legutolsó információnk szerint a vállalkozó – számlájának részletben történő kifizetése esetén – elállna az inkasszó alkalmazásától, ha visszafizetésről büntetőjogi felelősségünk tudatában nyilatkozunk. Ez tehát, a már jelzett hozzávetőlegesen 68 millió forintos tartozásunkat újabb bruttó 15 millió forinttal növeli.
Kérdésem: vajon miért nem lett kifizetve az eszközöket biztosító és szállító vállalkozó?
Amennyiben a kifizetést adminisztrációs probléma akadályozta, a későbbiekben miért nem lett korrigálva?
Mit fizetett ki önkormányzatunk ebből a pályázati pénzből, amit erre a célra kellett volna fordítani?
A következő fejezetekben, néhány napon belül folytatom az elmúlt három hónap során felszínre került, városunk jövőjére (jelenére) erősen negatív hatású 2020-21-22-23. évi események ismertetését, melyeket egyfajta örökségként vettünk át október 3. napján.
Tisztelettel:
Sivák János
polgármester