MFP-AEE/2019 Orvosi Eszköz
MFP-OUF/2019 Óvoda udvar
MFP-KKE/2019 Eszközfejlesztés belterületi közterület karbantartására
Gönc történelme - Hiedelemvilág, népszokások és vallás Abaúj megyében
Hiedelemvilág, népszokások és vallás Abaúj megyében
A nép érzésvilága, fantáziája rendkívül gazdag.
Ezzel magyarázható a hiedelmek, népszokások színes sokasága. Így van ez
Abaúj megyében is.
A karácsonyi ünnepek szokásai nagyon színesek, a családi jellegüket ma is
gyakorolják. A betlehemes játékoknak sok változata él. E variánsok a "
bibliás betlehemes " játéktípusba tartoznak. Fő szereplői: angyal,
pásztorok, öreg, zsidó, hajdú, Heródes.
Az András és Luca napok a jövendőbeli megtudakolásának voltak fontos alkalmai -
igen változatos szokásokkal: derelyefőzés, almába harapás, szemétre állás.
A derelyefőzés a következőképpen történt:
készítettek tizenhárom gombócot, tizenkettő belsejébe egy - egy férfinevet
tartalmazó papírgalacsint tettek. Luca napján ( december 13. ) éj-félkor azt a
gombócot, amelyik először feljött a víz színére, kikapták a forró vízből.
Akinek a nevét kihúzták, az volt a jövendőbeli jelölt. Ha az üres gombóc jött
fel először, akkor abban az évben a lány még nem mehetett férjhez.
A szemétreállás a következőt jelentette:
szemétdombra állva, kutyaugatást hallgatva az ugatás irányából
következtettek arra, hogy merre viszik a lányt férjhez.
Az almába harapásról: a lány Luca napjától
karácsonyig minden nap almába harap, majd az utolsó falattal az utcára
megy; a szembejövő - vagy olyan nevű - lesz a férje.
Luca napkor szokás volt a fiúknak boszorkánynak öltözni és a fonóban a
lányokat ijesztgetni.
A Luca szék készítése is jellemző volt valaha. A széket Luca napkor
kezdték el készíteni, úgy, hogy az ünnepi éjféli miséig elkészüljön, de mindig
csak egy alkatrész hozzátoldásával. Aki az éjféli mise után erre a székre
felállt, észrevehette az ajtón kisereglő lányok, asszonyok közül, hogy ki a
boszorkány.
A farsangi csörögefánk a farsangok
elmaradhatatlan kelléke volt. Kelttésztából zsiradékban sütött tészta, melyet
kerekre szaggattak. Ilyen tésztát használtak a régi lakodalmakban a
menyasszony kalácsba állított életfaágainak betekerésére.
Az ételszentelés ma is élő szokás. Húsvétkor az ünnepi tálakat, borokat a
plébániára viszik, ahol azokat a pap megáldja. A néphit úgy tartja, hogy ha az
eltévedt ember a közösen elfogyasztott ételre visszagondol, akkor hazatalál. A
következő versikét kell mondogatnia: " Szentelt tojás, szentelt torma,
vezessetek igaz útra! "
A katolikus nép életében kiemelkedő helyet
foglalnak el a búcsúk. Gönc templomának búcsú-ünnepe november 5 - én van. Ekkor
emlékeznek meg Szent Imre hercegről, aki a templom védőszentje. A vidékre
jellemző az erős boszorkányképzet. Boszorkánynak olyan embereket tartottak,
akik jobban tudtak fejni, tudtak az állatokra hatni. A boszorkány az emberek
szerint át tudott változni békává. A babonásabb öregek között a béka -
boszorkányképzet ma is él, el tudják mondani, kit és miért tartottak
boszorkánynak. A boszorkányhoz kapcsolták a rontás tudományát. Meg tudta
rontani a tehenet, hogy az ne adjon tejet vagy éppen véres tejet adjon. A
boszorkányhoz kötötték a szemmelverés tudományát is. Ez ellen szenes vízzel
védekeztek. A vízbe három darab szénparazsat tettek. Ha szemmelverés
történt, akkor a darabok leszállnak a víz aljára. A szenes víz fölött keresztet
vetettek és az áldozat arcát ezzel a vízzel megmosták. A mosdatás után a
mosdató az alsó ingjének ( pendely ) belső felével letörölte a megszenelt arcát.
A foggal született gyermeket nevezték garabonciás diáknak. A garabonciás csak
tejet iszik, sárkányon lovagol, mely fekete felhőbe burkolózik, ha pedig a sárkány
farka lenyúlik a felhőből, akkor pusztítást végez a mezőben, határban. A "
tudós emberek " embert és állatot egyaránt tudtak gyógyítani. Göncön egy
emberről azt tartották, hogy ráolvasással tudja gyógyítani a tyúkszemet.
Ünnepkor a falu apraja - nagyja öltözködésben,
pihenésben, szórakozásban más, mint a hétköznapokon. A katolikus karácsonyi
ünnepkör az előkészületi idővel kezdődik. Ez az idő az advent, mely előkészít a
karácsony ünnepére. Karácsony után ünneplik a Szent Család vasárnapját,
Gyertyaszentelő Boldogasszony napján pedig Jézus templomban való bemutatását. A
húsvét és a karácsony közötti időszakot évközi időnek nevezik.
A legfőbb keresztény ünnep a húsvét. Hamvazószerdával kezdetét veszi a
nagyböjt, a húsvét előtti negyvenedik napon. A nagyböjttel Jézus negyven napos
böjtölésére és a kínszenvedésére emlékezünk. Hamvazószerdán a pap az
előző év virágvasárnapi szentelt barka hamujával megjelöli a hívek homlokát. A
Virágvasárnap a húsvét előtti utolsó vasárnap. Ezen a napon hódolt Jeruzsálem
pálmaágakkal a szamárháton bevonuló Jézus elott. Ennek emlékére szentelnek
barkát a templomban. A Virágvasárnapot követi a Nagycsütörtök, az utolsó
vacsora és az oltári szentség kiszolgáltatásának az ideje, valamint Jézus
szenvedéseinek a kezdete. Nagypéntek Krisztus kereszthalálának az ünnepe.
Nagyszombaton a sírban nyugvó Jézusra emlékezünk. A húsvét Krisztus
feltámadásának és az emberiség megváltásának az ünnepe. A szertartáshoz
kapcsolódik a hívek számára a húsvéti ételek megáldása, emlékeztetve az utolsó
vacsorára, illetve Jézus csodálatos kenyérszaporítására. Részben a pogány
termékenységáldáshoz és az ókeresztényeknél húsvétkor tartott kereszteléshez
kapcsolódik a húsvéti locsolkodás.
Locsolkodáskor a fiúk vödrökkel jelentek meg a leányos házaknál, hogy
felfrissítsék a ház liliomjait. A fiúk a locsolkodás mellett köszöntő verset is
mondtak, cserébe festett főtt tojást kaptak. Valaha ez az adomány is a
termékenységet jelképezte.